Vlády připravují plán na kontrolu pohybu obyvatelstva.
S COVIDem je sice prakticky konec, ale jednoduchost, s jakou byly vlády schopny kontrolovat pohyb občanů v době pandemie, vdechla starým utopickým konceptům nový život. Jedním z nich jsou tzv. „patnáctiminutová města“, která se na první pohled zdají být neškodná. Ale svobodomyslní lidé jsou tímto rychle se rozvíjejícím hnutím více než znepokojeni. Plánovači měst navrhují, aby byla společnost uspořádána tak, aby se životní potřeby nacházely v okruhu 15 minut od domova. To není nová myšlenka.
Na přelomu 19. a 20. století existovaly stovky „firemních měst“. Objevovala se tam, kde během průmyslové revoluce vznikala potřeba pracovních sil. Tyto malé obce měly vše, co obyvatelé k životu potřebovali. Jenomže v dobách krize a úbytku pracovních míst se městečka vylidnila a stala se z nich města duchů. Nyní se tohoto konceptu chtějí chopit vlády a uměle podobné životní prostory vytvářet. Vědecká publikace PHYS.ORG toto hnutí definovala slovy: „Koncept, který pochází od francouzsko-kolumbijského urbanisty Carlose Morena, je současným duchem doby v plánování a volá po takovém plánování, které bude zaměřeno na lidi, ne na auta.“
![15 minutové město 15 minutové město](https://www.petiprdelni.cz/wp-content/uploads/2023/03/15-minutove-mesto.jpg)
Takže, kde je problém?
Problém spočívá ve věci zvané svoboda volby. Aby patnáctiminutové město fungovalo, musí se na něm podílet všichni. Místní samosprávy by měly právo omezovat dobu, kdy lidé mohou jezdit svými auty. Úředníci tak získávají právo kontrolovat a regulovat veškerý pohyb občanů. V Oxfordu ve Velké Británii se obyvatelé rozzuřili, když jim místní úřady zavedly nová omezení: „Obyvatelé Oxfordu budou mít povolen vjezd do centra města bez pokut v době dopravní špičky po dobu 100 dní v roce, přičemž obyvatelé širšího hrabství budou moci požádat o povolení k vjezdu bez pokut po dobu 25 dní.“
Není se čeho bát, konspirátoři!
Zastánci tohoto nového progresivního hnutí „přátelského k chodcům a změnám klimatu“ mluví o odpůrcích jako o „šílených konspiračních teoreticích“, kteří se úzkostlivě a zbytečně plánování 15minutových měst obávají. Koneckonců, je to jen plán na snížení dopravy, ne? Na druhou stranu, lze si živě představit příchod dne, kdy bude kritika 15 minutových měst cenzurována na sociálních sítích kvůli „porušování komunitních standardů“.
![Konspirátor Konspirátor](https://www.petiprdelni.cz/wp-content/uploads/2023/03/konspirator.jpg)
Socialismus na steroidech
V čele hnutí 15 minutových ghett stojí Paříž, Kodaň, Amsterdam a Oslo. Mezitím se podobné koncepty plánují v Detroitu, Portlandu nebo Ottawě. „Aby město dosáhlo svých ambicí, musí přinutit obyvatele, aby výrazně více než 50 % svých cest absolvovali pěšky, na kole, veřejnou dopravou nebo společným automobilem,“ uvedl jeden vedoucí pracovník městského plánování. Jednoho by zajímalo, jak se budou třeba Kanaďané stavět k těmto alternativám cestování, až bude venku 15 stupňů pod nulou a bude sněžit.
Omezování cestování a volného pohybu osob bylo vždy charakteristickým znakem totalitních komunistických režimů a člověk nemusí být zrovna konspirační teoretik, aby si uvědomil všechna úskalí a průšvihy, které z toho budou vyplývat. Navíc, každý z nás ví, kam vede cesta dlážděná dobrými úmysly.
Zdroj: Liberty Nation
![Pětiprdelní Opice Logo Opice](https://www.petiprdelni.cz/wp-content/uploads/2023/02/opice-new.png)
Kontrola pohybu je základ každé progresivně levicové společnosti. To by tak hrálo, holenkové, abyste si jezdili, kam chcete.
Omezení pohybu si progresivní filcky vyzkoušely na kovidu a bude zajímavé sledovat, co si budou chtít vyzkoušet dál. Každopádně to nebude nic hezkého.